Det kuleste av alle kjøretøy – motorsykkelen

yamaha-boltMotorsykkelen er omsvøpet av mystikk og til dels ren uvitenhet – bare mindretallet som har kjørt en sprek sykkel på en solfylt sommerdag vet egentlig hvordan det er å ta seg frem i landskapet på denne måten. Mange synes at det ser veldig farlig ut, og forbinder motorsykkel med noe skummelt. Men en motorsykkel er et kjøretøy som alle andre, og kan gi gode opplevelser på en trygg måte dersom man tar sine forholdsregler og bruker sunn fornuft. Den som vil ha spenning i hverdagen kan heller satse på litt ufarlig moro på Oddsautomaten, som virkelig passer for deg som liker fart og spenning.

Motorsykkelen er som de fleste vet et tohjuls kjøretøy med motor, tradisjonelt selvfølgelig en forbrenningsmotor men i disse dager alternativt en elektrisk motor. Det finnes også spesielle motorsykler som har tre eller fire hjul, gjerne kalt henholdsvis trikes og quads. Disse er imidlertid ikke vanlige i Norge. Generelt er motorsykler en ganske beskjeden del av trafikken her i landet, sammenlignet med en del andre land der faktorer som klima, økonomi og kultur gjør motorsykkelen mer aktuell som fremkomstmiddel.

De tyske ingeniørene Daimler og Maybach laget en motorsykkel, eller ridevogn som de kalte den, allerede på 1800-tallet i Bayern. Etter dette eksperimentet tok det en del år før slike kjøretøy kom i vanlig produksjon. Da ble det solgt noen hundre sykler av merket Hildebrand & Wolfmuller, som var på hele 1 500 kubikk og vanskelige å kjøre. Ved innledningen av 1900-tallet fattet amerikanerne interesse for teknologien, og snart ble syklene fra Indian Motocycle de mest solgte i verden. Før første verdenskrig var dette imidlertid et svært begrenset, med noen tusen sykler solgt i året. Det var først i mellomkrigstiden at Harley-Davidson fikk sitt gjennombrudd og passerte forbi Indian på salgsoversiktene.

På 1960- og 70-tallet kom imidlertid store forandringer i både teknologi og salg, og den amerikanske staten måtte gripe inn for å unngå at amerikansk motorsykkelindustri ikke skulle forsvinne fullstendig. Årsaken var gjennombruddet til japanske motorsykler som ga førerne god kvalitet og høye ytelser til mye lavere priser enn før.

ADD YOUR COMMENT