Motorsykler av den sporty typen

2011-Honda-CBR250RABSc-640x369Sportssykler er en type motorsykler som fikk sitt gjennombrudd med den japanske “invasjonen” på 1960-tallet. Dette er sykler som er bygd for fart, akselerasjon og kjøreegenskaper og med liten tanke på snusfornuftige innvendinger som komfort eller brennstofføkonomi. Syklene er så lette som mulige samtidig som de har kraftige motorer. Noen ganger er det da en V-2, men de aller fleste ønsker seg en rekkefirer (altså fire sylindre i rekke) hvis de først skal kjøpe sportssykkel. Slike sykler har som regel også ekstra utstyr som gjør det lettere å bremse, svinge, og manøvrere hindringer og dumper i veien ved høy hastighet. Mange har også en skjerm foran, en slags “frontrute”, for å redusere luftmotstanden.

På en sportssykkel sitter man med føttene høyt oppe, slik at man ligge høyere når man tar en sving. Med en slik sykkel er det nemlig ofte aktuelt å legge seg veldig over i svingene, slik man ser i motorsykkelløp. Håndtakene sitter langt fremme på sykkelen, slik at man blir tvunget til å holde kroppen forover. Man sitter eller ligger dermed fremoverlent mens man kjører. Luftmotstanden gjør dette nokså behagelig ved høye hastigheter, men ved lavere hastigheter vil ikke luftmotstanden utligne gravitasjonkreftene på samme måte. Da kan man bli litt sliten av å sitte slik i det lange løp, et klassisk problem i Norge som har såpass lave fartsgrenser.

En spesiell type sykkel som unngår denne problemstillingen er såkalte streetfighters, som vanligvis ikke har skjerm foran og har mye høyere styre. I gamle dager ble disse syklene spesialbygd, men nå har også de kommersielle produsentene begynt å tilby denne typen sykkel for dem som vil ha fart og kjøreegenskaper men samtidig ønsker seg en mer behagelig reise. Slike sykler er spesielt godt tilpasset norske forhold, siden det er så mange svinger og så lav lovlig fart her i landet.

ADD YOUR COMMENT