Motorsykler – hva er forskjellen mellom roadster og cruiser?

Rocket-III-Roadster---landing-PicMange som er nye i motorsykkelmiljøet lurer på hva som er forskjellen mellom en standard sykkel, også gjerne kalt en roadster, og det som kalles en cruiser. Her kommer en forklaring som alle kan forstå, og det er slett ikke så vanskelig som noen vil ha det til å høres ut.

Både roadsters og cruisere er laget for kjøring på en vanlig, asfaltert vei. Motor og kapasitet på en roadster kan variere mye, men det er uansett snakk om ordentlige sykler heller enn moped. Motorene er over 100 kubikk og farten er ikke all verden, selv om den kan komme opp i over 200 km/t på noen av syklene.

En standard sykkel kjennes gjerne igjen på måten føreren sitter på, det vil si ganske rett opp og ned eller bare moderat foroverlent. Dette til forskjell fra cruiseren, der man gjerne sitter helt vertikalt eller til og med bakoverlent, og dessuten også til forskjell fra en sportssykkel der du nærmest ligger vannrett med overkroppen når du kjører. Du sitter kort sagt i en ganske naturlig og behagelig posisjon på en standard sykkel. Dette er anvendelige og lettkjørte sykler som passer spesielt godt for nybegynnere. I dag er det imidlertid få roadsters å se langs veiene, hvilket gjør at begrepsbruken “standard” i grunnen fremstår som foreldet.

Når man skal forklare hva en cruiser er, er det nok for de fleste enklest å ta utgangspunkt i den sykkelen du forbinder med Harley-Davidson. Andre klassiske amerikanske sykkelmerker som Indian og Excelsior var også cruisere. Her har man store motorer og sykler som er giret for lavt turtall, dvs. man slipper å skifte gir så ofte og får dermed en mer komfortabel reise. Så lenge farten ikke er for stor gjør også sykkelstrukturen med bena forover og hendene høyt oppe det mer behagelig å kjøre en slik maskin.

ADD YOUR COMMENT